Bevredigend derde kwartaal bij Veiling Rhein-Maas

17 oktober 2019

Veiling Rhein-Maas kan terugkijken op een bevredigend derde kwartaal van 2019 en kende een stijging van de productomzet met bijna 6% ten opzichte van het derde kwartaal van 2018. In totaal realiseerde Veiling Rhein-Maas in de eerste negen maanden van 2019 een productomzet van 270 miljoen euro, ongeveer op het niveau dat vergelijkbaar is met dat van het voorgaande jaar. De weersomstandigheden bleken opnieuw een doorslaggevende factor voor de verkoop, ook voor Veiling Rhein-Maas. De sterke temperatuurschommelingen leidden tot aanzienlijke prijsschommelingen bij het segment snijbloemen. Over het geheel genomen waren de middenprijzen voor snijbloemen - ondanks de recordtemperaturen - echter hoger dan in het voorgaande jaar.

Positieve trend bij digitale verkoopkanalen
Het digitale verkoopkanaal klokvoorverkoop blijft zich positief ontwikkelen. De omzet aan het einde van het derde kwartaal van 2019 was 10% hoger dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar. In de eerste negen maanden van 2019 bedroeg het gecumuleerde aandeel van Kopen-Op-Afstand aan de totale omzet van de veiling bijna 30%, wat neerkomt op een stijging van ongeveer 2% ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande jaar.

Webshop: `Go-Live´ in januari 2020
Veiling Rhein-Maas is verheugd dat de webshop van de veiling begin januari 2020 live gaat voor snijbloemen en potplanten. Met de introductie van de webshop speelt Veiling Rhein-Maas in op de wensen van klanten en aanvoerders in het kader van de toenemende digitalisering en biedt zo een extra in- en verkoopmogelijkheid.

Internationale en nationale aandacht
Veiling Rhein-Maas was in het derde kwartaal van 2019 opnieuw vertegenwoordigd op nationale en internationale beurzen. De veiling presenteerde zich in augustus op de FLORALL in Waregem (BE) en in september op de spoga+gafa in Keulen (DE), de Salon du Végétal in Nantes (FR) en de Elmia Garden in Jönköping (SE). De medewerkers die Veiling Rhein-Maas ter plaatse op de respectievelijke beurzen vertegenwoordigden, konden waardevolle gesprekken met zowel bestaande als potentiële klanten en aanvoerders voeren.

Informatiebijeenkomst rond thema Plantenpaspoort
In september vond in Straelen-Herongen een informatiebijeenkomst plaats over alle aspecten van het verplichte Plantenpaspoort in het kader van de nieuwe Plantgezondheidsverordening, die op 14 december 2019 in werking treedt. Veiling Rhein-Maas had hiervoor samen met de twee moederorganisaties Royal FloraHolland en Landgard en externe partners alle Duitse aanvoerders van potplanten van de drie verkooporganisaties uitgenodigd. Dat deze bijeenkomst in Straelen-Herongen een schot in de roos was, bleek wel uit de aanwezigheid van ca. 200 aanvoerders op deze bijeenkomst.