Uitstekende februarimaand in eerste kwartaal 2019

11 april 2019

Veiling Rhein-Maas kan terugkijken op een tevredenstellend eerste kwartaal 2019, op het niveau van vorig jaar en noteerde de sterkste februarimaand aan de veilingklok sinds de oprichting van het bedrijf in 2010. Het eerste kwartaal was bijzonder goed voor de potplanten met een omzetstijging van 12 % in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Klokvoorverkoop blijft populair
Het digitale verkoopkanaal klokvoorverkoop ontwikkelt zich nog steeds positief – het assortiment werd verder uitgebreid en meer klanten maakten er gebruik van. Het gecumuleerde aandeel van de KOA-omzet (Kopen-Op-Afstand) op de totale omzet lag over de eerste drie maanden van 2019 op bijna 29 %, wat neerkomt op een geringe stijging ten opzichte van het voorgaande jaar.

Internationale Vrouwendag steeds belangrijker
Zowel Valentijnsdag alsook Internationale Vrouwendag waren belangrijke dagen in het eerste kwartaal. Vooral de Internationale Vrouwendag wordt steeds belangrijker voor Veiling Rhein-Maas en vooral bij rozen, chrysanten en boeketten was een sterke navraag. Daarnaast waren voorjaarsbloeiers en bolgewassen in het eerste kwartaal van 2019 zeer populair bij de klanten van de marktplaats. Bijzonder heuglijk was het feit dat nieuwe aanvoerders voor het hogere snijbloemen-segment werden gewonnen.

Vernieuwde website en nieuwe webshop
De website van Veiling Rhein-Maas werd begin dit jaar gemoderniseerd en gebruiksvriendelijker gemaakt. Bezoekers van de website kunnen nu nog gemakkelijker en sneller alle belangrijke informatie vinden. Sinds maart is hier ook de `Aanbodsinfo klok´ beschikbaar. De nieuwe webshop van Veiling Rhein-Maas, toekomstig ook via de website makkelijk bereikbaar, werd voor het eerst gepresenteerd op de klanten- en aanvoerdersdag. Tijdens de IPM in Essen (D) konden potentiële klanten al de eerste live transacties zien. Dit nieuwe bijkomende verkoopkanaal van Veiling Rhein-Maas kon rekenen op grote belangstelling van de klanten en aanvoerders van de veiling. Momenteel bevinden we ons in een pilotfase met geselecteerde klanten en aanvoerders.

Nationale en internationale aanwezigheid
Veiling Rhein-Maas was ook op verschillende vakbeurzen vertegenwoordigd. Na een succesvolle start op de IPM in Essen (D) presenteerde de veiling zich ook op internationale beurzen - voor de eerste keer op de Myplant & Garden (Milaan, IT) en wederom op de HortiContact (Gorinchem, NL) en de FlorEvent (Lyon, FR).

Evenementenhighlights
Veiling Rhein-Maas startte succesvol het nieuwe jaar met de achtste klanten- en aanvoerdersdag met als thema `Marketing voor de groene branche in het digitale tijdperk´ en 450 gasten! Eind januari werd de foyer in het kader van de bijeenkomst `Together active´ met bolbloemen in een kleurrijke en lenteachtige sfeer ondergedompeld. In maart stonden `wedding dreams´ in het middelpunt. Veiling Rhein-Maas realiseerde gezamenlijk met de `Fachverband Deutscher Floristen´ (FDF) al de vijfde editie van de trendpresentatie `Rhein-Maas Next´. Met de vele mooie producten van de aanvoerders van de marktplaats werden weer diverse prachtige werkstukken gecreëerd die de mooiste dag in het leven van een bruidspaar nog unieker maken!