Veiling Rhein-Maas sluit 2018 positief af ondanks uitdagingen

17 januari 2019

Veiling Rhein-Maas kan terugkijken op een bevredigend boekjaar 2018. Ondanks de moeilijke weersomstandigheden - waaronder het winterweer in februari en maart en de lange hitteperiode in de zomer - sloot Veiling Rhein-Maas het boekjaar af met een stijging van de productomzet met 1,1 %. Veiling Rhein-Maas realiseerde in 2018 met meer dan 348 miljoen euro de hoogste productomzet sinds de oprichting van het bedrijf in 2010.

Klokvoorverkoop nog steeds populair
De fysieke veiling blijft het belangrijkste verkoopkanaal op de marktplaats in Straelen-Herongen, zo liet de productomzet aan de veilingklok een lichte stijging van 0,3 % ten opzichte van het jaar ervoor zien. Kopen-Op-Afstand (KOA) was in 2018 goed voor 28,2 % van de veilingomzet, een lichte stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Klokvoorverkoop wordt steeds populairder onder de klanten van de veiling. De voor 2018 geplande verkoopdoelstelling voor klokvoorverkoop werd overschreden. Dit digitale verkoopkanaal genereerde een productomzet van 10,5 miljoen euro, een stijging van 67,5 % in vergelijking met het voorgaande jaar. Ook klokservice van Veiling Rhein-Maas sloot het jaar positief met een stijging van de productomzet van 4,1 % af.

Maatregelen om distributie van snijbloemen te optimaliseren
Veiling Rhein-Maas heeft vorig jaar al verschillende maatregelen genomen om het distributieproces van snijbloemen te optimaliseren zodat de klanten van de marktplaats hun producten sneller ontvangen. Deze maatregelen hebben inmiddels tot positieve resultaten geleid.

Sterke vraag naar hoogwaardige producten
Beplante schalen en arrangementen en hoogwaardige producten zijn nog steeds erg populair bij de klanten van de veiling. Daarnaast was de vraag naar snijbloemen bijzonder sterk voor lisianthus en hortensia. Door de positieve ervaringen met de introductie van `Premium Quality´ bij Veiling Rhein-Maas werd dit predikaat in 2018 ook met succes bij Gypsophila, Ilex en Alstroemeria ingevoerd.

Hoogtepunten bij evenementen 2018
Het eerste hoogtepunt van het jaar was de klanten- en aanvoerdersdag 2018 met als thema ` Toekomstkans digitalisering in de groene branche´, die door ongeveer 440 gasten werd bezocht. In april openden het Fachverband Deutscher Floristen (FDF) en Veiling Rhein-Maas samen de vierde editie van de trendpresentatie `Rhein-Maas Next´ - ditmaal met als thema `Moederdag´ - in de foyer van de veiling. In augustus 2018 presenteerde Veiling Rhein-Maas zich op het Rozenfestival in Lottum (NL), dat dit jaar ongeveer 45.000 bezoekers trok. Veiling Rhein-Maas is zeer verheugd dat zoveel bezoekers zich positief over het paviljoen van de veiling `World of Roses´ hebben uitgelaten. De prachtige producten van de aanvoerders van de veiling werden op vele evenementen en beurzen van Veiling Rhein-Maas op een opvallende wijze gepresenteerd.