Veiling vindt weer plaats volgens de originele jaarkalender

8 april 2020

Dankzij de verbeterde omstandigheden in combinatie met het goede weer is er weer sprake van stabiliteit in de markt. De vraag blijft stijgen en het aanbod van producten is veiliggesteld. Daarom wordt vanaf dinsdag 14 april 2020 bij Veiling Rhein-Maas weer volgens de originele jaarkalender geveild: Het vroegveilen gaat dan van start en er wordt weer van maandag tot en met vrijdag normaal geveild, daarom gelden vanaf dan de normale aanvoer- en openingstijden. De verkoop van kamer- en tuinplanten begint vanaf komende dinsdag op de klokken 4 tot 8 uur dagelijks om 5:30 uur. De verkoop van snijbloemen begint zoals gebruikelijk om 6:00 uur.

Ter plaatse in Straelen-Herongen kunnen wij onze klanten slechts ca. de helft van het totale aantal zitplaatsen in de afmijnzaal ter beschikking stellen en géén zitplaatsreserveringen maken. Daarom verzoeken wij u van KOA gebruik te maken, wanneer u de mogelijkheid heeft, en ook van onze andere inkoopkanalen klokservice en webshop.
Wij vragen onze aanvoerders nadrukkelijk, om correcte weekmeldingen af te geven en zich te houden aan de door hen gemelde aanvoerhoeveelheden.

Veiling komende feestdagen
Op de volgende feestdagen wordt wel normaal geveild:

• Koningsdag (NL) (maandag 27 april 2020)
  • Bevrijdingsdag (NL) (dinsdag 5 mei 2020)
  • Hemelvaartsdag (donderdag 21 mei 2020)

Op de volgende feestdagen wordt niet geveild:

• Dag van de Arbeid ´Tag der Arbeit´ (vrijdag 1 mei 2020)
  • Tweede Pinksterdag (maandag 1 juni 2020)
  • Sacramentsdag `Fronleichnam´ (donderdag 11 juni 2020)

Houdt u er rekening mee dat rond deze feestdagen aangepaste aanvoer- en openingstijden gelden. Deze zullen tijdig bekend worden gemaakt.

Aanvoer van A2- en B-kwaliteit verboden
Wij wijzen u er nogmaals op, dat het bij Veiling Rhein-Maas al langere tijd verboden is om A2- en B-kwaliteit aan te voeren. Mochten deze producten toch worden aangevoerd, dan worden deze producten door ons tegen betaling vernietigd. Producten die als A1-kwaliteit worden aangevoerd en bij de kwaliteitscontrole naar A2-kwaliteit worden gedeclasseerd, kunnen tot 22:00 uur op de veildag door de aanvoerder worden opgehaald, anders worden de producten tegen betaling vernietigd.

Aanpassing van de minimumprijzen
Vanwege de actuele situatie heeft Veiling Rhein-Maas de minimumprijzen voor bepaalde productgroepen al aangepast:

• Snijbloemen: Eustoma, Freesia, Germini, Hydrangea, Strelitzia, Hyacinten, Cymbidium
  • Potplanten: Phalaenopsis

Klik hier voor een overzicht van de minimumprijzen.

Verkoop in Hamburg en Oostenrijk weer mogelijk
In Hamburg (DE)  is de opening van bloemenwinkels weer toegestaan, omdat deze als een onderdeel van de `Gartenbaubedarfsmärkten´ kunnen worden beschouwd.
Een aankondiging van de Oostenrijkse bondskanselier Sebastian Kurz deze week geeft aan dat kleinere winkels, waaronder bloemenwinkels, bloemisten en doe-het-zelf- en tuincentra in Oostenrijk vanaf dinsdag 14 april 2020 onder strikte voorwaarden, onder andere toegangscontroles, mogen heropenen.