Inspirerende ideeën over het gebruik van kunstmatige intelligentie in de groene sector

17 januari 2024

Op 9 januari vond bij Veiling Rhein-Maas voor het eerst na een onderbreking van drie jaar vanwege de coronapandemie de Klanten- en Aanvoerdersdag plaats. Het hoofdthema van het evenement was ‘Kunstmatige intelligentie en de effecten en kansen ervan voor de groene sector’. Bezoekers van de Klanten- en Aanvoerdersdag werden uitgebreid geïnformeerd over verschillende soorten kunstmatige intelligentie (AI) en de huidige ontwikkelingen en kansen die AI biedt voor de bloemen- en plantenhandel en de logistiek. Het onderwerp kon rekenen op grote belangstelling van klanten en aanvoerders van Veiling Rhein-Maas, waardoor de afmijnzaal met ongeveer 500 gasten zeer goed bezocht werd.

"We zijn bijzonder tevreden dat we onze Klanten- en Aanvoerdersdag eindelijk weer hebben kunnen houden. We konden naadloos voortbouwen op het succes van de evenementen van voor de corona-pauze, zoals bleek uit de goede opkomst en de levendige dialoog tussen onze gasten onderling en met de exposanten. Bovendien zijn velen in onze sector momenteel intensief bezig met het onderwerp AI in de tuinbouw. Met het hoofdthema van onze Klanten- en Aanvoerdersdag wilden we op die ontwikkelingen inspelen", zeiden Günther Esser en Cees Hoekstra, de directie van Veiling Rhein-Maas. Ook Jürgen Schultz, eigenaar van Schultz Blumenhandel & Logistik in Straelen-Herongen, bevestigt deze positieve indruk: "Het was erg leuk om opnieuw zoveel andere aanvoerders en vele andere contacten van Veiling Rhein-Maas in het echt te ontmoeten. De opkomst van 500 mensen toont duidelijk aan dat de Klanten- en Aanvoerdersdag precies het juiste evenement was voor de start van het jaar. Ik heb van de gelegenheid gebruikgemaakt om veel goede gesprekken te voeren.”

Aan het begin van het evenement presenteerden Günther Esser en Cees Hoekstra de huidige ontwikkelingen, projecten en activiteiten van de veiling. Daarna volgde een gastlezing door dr. Lea Beiermann, een gerenommeerd econoom en auteur op het gebied van AI, die werkt voor Ada learning GmbH. In haar lezing schetste ze de ontwikkeling van AI in de afgelopen jaren tot aan ChatGPT, dat AI voor het eerst toegankelijk maakte voor de massa. Dr. Beiermann ging ook in op de verschillen tussen klassieke en generatieve AI en lichtte begrippen als machine learning en deep learning toe. Op basis van dit onderscheid vertelde ze over de gebieden waarin de verschillende vormen van AI ook in de tuinbouw kunnen worden gebruikt en in sommige gevallen al worden gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn de verzorging en gezondheidsmonitoring van planten, interactie met klanten, voorraadbeheer, markt- en trendanalyses en het gebruik van middelen zoals elektriciteit en licht. In al deze toepassingsgebieden kan AI processen optimaliseren en automatiseren of aanbevelingen genereren op basis van bestaande gegevens.

Als interactief element was er aan het einde van de presentatie van dr. Beiermann een kleine peiling over AI onder het publiek, waarbij de vragen konden worden beantwoord via een QR-code met een stemtool op hun smartphone.. De resultaten werden in realtime getoond op het grote presentatiescherm in deafmijnzaal. Uit de peiling bleek dat de meerderheid van de deelnemers aan de Klanten- en Aanvoerdersdag gelooft dat traditionele AI meer potentieel heeft voor de groene sector dan generatieve AI, waarbij nieuwe inhoud wordt gegenereerd. Op de vraag welke van de specifieke toepassingsgebieden voor AI in de tuinbouw het meest interessant is, gingen de meeste stemmen naar de verzorging en gezondheidsmonitoring van planten, gevolgd door het geoptimaliseerde gebruik van hulpbronnen zoals elektriciteit en licht, op AI gebaseerde markt- en trendanalyses en geoptimaliseerd voorraadbeheer.

Er zijn al concrete voorbeelden van veel van deze toepassingen in de praktijk en enkele leveranciers van relevante technologieën exposeerden op de Klanten- en Aanvoerdersdag. In het tweede deel van het evenement, dat plaatsvond in een aanvoerhal die voor de gelegenheid was omgebouwd tot beurshal, konden bezoekers zich bij de stands van verschillende leveranciers informeren over de mogelijkheden van de betreffende technologieën. Ze leerden uit eerste hand hoe AI de efficiëntie kan verhogen, processen kan optimaliseren en nieuwe zakelijke kansen kan creëren. "Deze combinatie van een theoretische benadering van de mogelijke toepassingen van AI in de tuinbouw in de presentatie van dr. Beiermann en de mogelijkheid om daarna in gesprek te gaan met leveranciers die de juiste technologieën aanbieden, maakte de Klanten- en Aanvoerdersdag voor mij tot een allround geslaagd evenement", zegt Christian Welzel, eigenaar van Gartenbau Welzel in Kerken. Tot de exposanten op de Klanten- en Aanvoerdersdag behoorden Telekom Deutschland GmbH met haar partner LichtWART GmbH, FYTA GmbH, Innok Robotics GmbH, Encentive GmbH, Ada learning GmbH, Agrobusiness Niederrhein e.V., Blumenbüro Holland en het Landgard initiatief "1000 gute Gründe".

Naast het eigenlijke programma maakten de klanten en aanvoerders van Veiling Rhein-Maas ook gebruik van het evenement op 9 januari om zoals gewoonlijk te netwerken en ideeën uit te wisselen met collega's uit de sector.

Naar de video. >