Snijbloemen, arrangementen en orchideeën populair voor Valentijn 2020

19 februari 2020

Op Veiling Rhein-Maas is de Valentijnsweek voor de veilingklok het eerste highlight van het jaar als het gaat om de verkoop van bloemen en planten. Voor de verkoop van snijbloemen is de Valentijnsweek heel belangrijk, tegelijkertijd blijft de verkoop van plantenschalen, arrangementen en orchideeën als hoogwaardige convenience-artikelen groeien.

De Valentijnsverkoop 2020 was voor Veiling Rhein-Maas zeer bevredigend. Het resultaat lag slechts iets onder het zeer goede resultaat van de Valentijnsweek 2019, maar beduidend hoger dan de resultaten van de Valentijnsweken 2017 en 2018. Op de maandag voor Valentijnsdag 2020 vertoonden klanten nog een zeer voorzichtig, terughoudend inkoopgedrag als gevolg van de storm `Ciara´. Vanaf dinsdag 11 februari 2020 tot Valentijnsdag was de klantenparticipatie hoog en was er een grote vraag naar met name snijbloemen. Bij de potplanten lag de focus dit jaar op orchideeën en plantenschalen/arrangementen.

De week voor Valentijnsdag is ook vanuit logistiek oogpunt gezien zeer succesvol verlopen. In totaal werden meer dan 7.000 stapelwagens met snijbloemen en andere seizoensproducten geveild en werden bijna 2,5 miljoen stelen verkocht. De distributietijden waren ook passend - zelfs op de sterkste veildag werden alle producten snel afgeleverd en waren ze tijdig voor de klanten van de veiling beschikbaar.

Dezelfde trend als bij de veilingklok was te zien bij zowel klokvoorverkoop als bij klokservice. Daarnaast is sinds de officiële lancering van de webshop begin januari 2020 de vraag naar en deelname van klanten en aanvoerders aan dit extra digitale inkoop- en verkoopkanaal gestaag toegenomen - dit was met name ook te zien in de Valentijnsweek.