Tijdelijke verlaging van de omzetbelasting in Duitsland eindigt

10 december 2020

De tijdelijke verlaging van de omzetbelasting over de toegevoegde waarde (btw) in Duitsland eindigt op 31 december 2020 en vanaf 1 januari 2021 worden alle facturen en afrekeningen weer tegen de oorspronkelijke belastingtarieven berekend. Om dit proces soepel te laten verlopen, vragen wij onze aanvoerders om alle klokservice-EAB´s voor leveringen in 2020 tot uiterlijk de ochtend van 30 december 2020 in te dienen, om deze met de juiste btw te kunnen berekenen.

Uitgifte en inname meermalig fust
De facturering van documenten die in verband met de uitgifte en de inname van meermalig fust bij Veiling Rhein-Maas worden gegenereerd, zullen vanaf 1 januari 2021 weer 19% btw vermelden.

In het algemeen geldt echter hetzelfde belastingtarief voor de uitgifte en inname van meermalig fust. Zoals reeds beschreven in onze nieuwsbrief van 2 juli 2020, bepaalt het Duitse belastingkantoor (`Finanzamt´) dat inname van meermalig fust (inclusief de levering van herbruikbare verpakkingen met producten) tijdens een overgangsperiode nog steeds op dezelfde manier wordt belast als de uitgifte.

Volgens een brief van het `Bundesamt für Finanzen´ is de overgangsperiode gebaseerd op de omloopsnelheid van meermalig fust. Daarom zullen bij Veiling Rhein-Maas voor de periode van 1 januari tot 10 januari 2021 alle innames van meermalig fust die tegen 19% zijn gecrediteerd, vervolgens naar 16% btw worden gecorrigeerd.

Houdt u er rekening mee dat de afdeling Verpakking voor het retourneren van meermalig fust op 30 december 2020 tot 14.00 uur geopend is. Deze afdeling is op 31 december 2020 namelijk gesloten.

In het eerste kwartaal van 2021 ontvangen klanten en aanvoerders een collectieve correctiefactuur voor de retouren van meermalig fust in deze periode. Dit heeft over het algemeen gevolgen voor in Duitsland gevestigde aanvoerders en klanten.

Contactpersonen
Heeft u vragen over dit thema of wenst u aanvullende informatie, dan kunt u contact opnemen met de volgende contactpersonen:

• Florian Voss, `Kreditorenbuchhaltung´ Landgard, T: +49 2839 59 1768
  • Mark Ledwig, Hoofd logistieke middelen, aanvoer en kloktoevoer, T: +49 2839 59 3300
  • Nico Wehr, logistieke middelen, aanvoer en kloktoevoer, T: +49 2839 59 3306
  • Grignion van der Asdonk, Veilingadministratie, T: +49 2839 59 3269