3e kwartaal 2022 bij Veiling Rhein-Maas beïnvloed door algemene marktsituatie

13 oktober 2022

Door de huidige mondiale ontwikkelingen was de algemene marktsituatie in het derde kwartaal van 2022 niet gemakkelijk. In verband met de onzekere ontwikkeling rond de energiekosten hebben verschillende aanvoerders de productie van energie-intensieve producten voor dit winterseizoen reeds opgeschort en enkele potplantenbedrijven hebben hun gehele bedrijfsvoering al beëindigd. Aan klantenzijde is een lichte terughoudendheid om in te kopen merkbaar, omdat ook bij hen onzekerheid heerst. Al deze ontwikkelingen hebben ook hun weerslag op de marktplaats in Straelen-Herongen. Veiling Rhein-Maas sloot het 3e kwartaal af met een productomzet van 323 miljoen euro en ligt daarmee op koers voor 2022, maar onder het niveau van vorig jaar.

"We bevinden ons momenteel allemaal in een onzekere situatie, omdat nog niet duidelijk is wat ons precies te wachten staat, zoals bijvoorbeeld ook hoe sterk de energiekosten daadwerkelijk stijgen. We zijn ervan overtuigd dat we deze huidige uitdagingen samen met onze partners en medewerkers met succes kunnen blijven aangaan", verklaren Günther Esser en Cees Hoekstra, directeuren van Veiling Rhein-Maas.

Ontwikkelingen bij snijbloemen en potplanten
De marktsituatie voor snijbloemen werd in juli bepaald door twee weken van zeer hoge temperaturen en droogte, die de beschikbare aantallen aan `Freiland´-producten beïnvloedden. Augustus en september waren voor de snijbloemen bij alle verkoopkanalen wel weer positief met goede productomzetten. Over het geheel genomen was de vraag gedurende de gehele periode bevredigend en zelfs tijdens de zomervakantie gelukkig stabiel. Bij de potplanten was op de veiling in september een terughoudende vraag van klanten naar outdoor producten merkbaar - Klokservice daarentegen noteerde een bevredigende productomzet bij de tuinplanten. Over het geheel genomen was het prijsniveau lager dan in de twee voorgaande jaren, maar nog steeds op schema voor 2022.

Klantenportaal
"We zijn blij dat al bijna 900 klanten gebruikmaken van het nieuwe klantenportaal van Veiling Rhein-Maas, dat sinds 29 juni 2022 actief is. Verschillende functies zijn hier al beschikbaar voor onze klanten, zoals bijvoorbeeld de toegang tot het transactieoverzicht alsook klokvoorverkoop en webshop", aldus Günther Esser en Cees Hoekstra. "Na de succesvolle uitrol van het klantenportaal werkt ons projectteam op volle kracht aan de uitvoering van fase II. In de toekomst kunnen onder meer kwaliteits- en kwantiteitsklachten en (logistieke) diensten online via het klantenportaal worden ingediend respectievelijk besteld en gevolgd."

Herinrichting van foyer
De afmijnzaal is nog steeds het hart van Veiling Rhein-Maas. Dagelijks komen vele klanten naar Straelen-Herongen om ter plaatse in te kopen. Om de marktplaats nog attractiever te maken werd de foyer in het 3e kwartaal heringericht. Naast een groene wand en een moswand met verlichte logo's van Veiling Rhein-Maas en moederorganisatie Landgard werd onder meer nieuw presentatiemeubilair geplaatst. Dit betekent dat de bloemen en planten van de aanvoerders nu nog beter kunnen worden gepresenteerd in een moderne, groene en aansprekende omgeving. Zo waren er in oktober 2022 product-/trendpresentaties rond chrysanten, Santini, Lisianthus en het 20-jarig jubileum van de locatie Straelen-Herongen. Bovendien biedt de heringerichte foyer verschillende zitmogelijkheden die het voor de partners van de marktplaats gemakkelijker maken om met elkaar in gesprek te komen.

Persoonlijk contact op beurzen
Op 23 augustus 2022 presenteerde Veiling Rhein-Maas zich op de Florall in Waregem (BE), de vakbeurs voor sierplanten en boomkwekerijproducten in België, om de internationale zichtbaarheid van de veiling te vergroten. De volgende beursdeelname staat gepland voor 9 t/m 11 november 2022 - de medewerkers van Veiling Rhein-Maas kijken ernaar uit om bestaande en potentiële partners op de Trade Fair Aalsmeer (NL) te ontmoeten.