Gevolgen van het besluit van 17 maart 2020

18 maart 2020

Volgens de uitwerking van het besluit van 15 en 17 maart 2020 moeten de winkels in Noordrijn-Westfalen worden gesloten. Dit geldt ook voor bloemisten/bloemenwinkels. `Handwerk´, dienstverleningen alsook leveringen zijn echter nog steeds mogelijk, afhankelijk van de zakelijke doeleinden. Veiling Rhein-Maas blijft de bloemen en planten van de aanvoerders op alle klokken veilen en verkopen, ook via de klokservice en de webshop. In lijn met de huidige ontwikkelingen nemen steeds meer klanten deel aan de veiling via Kopen-Op-Afstand (Fernkauf).

Situatie in Duitsland
Veiling Rhein-Maas verzoekt alle klanten van de marktplaats om individueel na te gaan welke diensten zij nog mogen aanbieden in het kader van de uitwerking van het besluit van 15 en 17 maart 2020. Het kan bijvoorbeeld gaan om het onderhoud van graven en begraafplaatsen, andere diensten of ambachtelijke activiteiten. Aangezien deze opties van geval tot geval sterk kunnen verschillen, is het voor ons helaas niet mogelijk om op dit punt een bindende, algemeen geldende uitspraak te doen.

Situatie in Nederland
Zowel klanten uit Nederland als Nederlandse bloemisten alsook tuincentra, weekmarkten en groothandelsbedrijven zullen zoveel mogelijk open blijven en zullen bloemen en planten mogen verkopen.

Belangrijke informatie voor de aanvoer
Veiling Rhein-Maas verzoekt alle aanvoerders van de marktplaats in Straelen-Herongen, in de huidige onzekere markt- en verkoopsituatie, opnieuw om tijdelijk minder producten aan te leveren voor de veilingklok. Bovendien kunnen, zoals reeds aangekondigd, snijbloemen en potplanten in A2- en B-kwaliteit voorlopig niet meer bij Veiling Rhein-Maas aangevoerd worden. Als u vragen heeft over de aanvoer, neem dan contact op met onze medewerkers van het assortimentsmanagement.
Gezien de hierboven beschreven situatie heeft Veiling Rhein-Maas besloten vanaf heden de monster- en grote partijen voorop te veilen. De meerkoopskarren worden dan aansluitend geveild. Wij raden daarom aan om vooral monster- en grote partijen aan te voeren. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid CC-containers ook met minder lagen aan te bieden.

We vragen om uw begrip
Houd er rekening mee dat de huidige distributie en aflevering langer kunnen duren. Wij zullen echter alles in het werk stellen om de producten zo snel mogelijk te verdelen en af te leveren. Vandaar ook de maatregelen om zo veel mogelijk volle ladingdragers te veilen, en deze ook voorop te veilen. We hebben te maken met een uitzonderlijke situatie en doen er alles aan om, ook met medewerk(st)ers van andere afdelingen van Veiling Rhein-Maas, de producten zo snel mogelijk te verdelen en te leveren.

Houd voldoende afstand van elkaar
Daarnaast vragen wij u om een afstand van minimaal 1,5 meter (ongeveer twee armlengtes) van elkaar te houden op het gehele bedrijfsterrein. Dit betekent dat u ook tijdens de aanvoer of bij uw inkoop deze afstand moet houden tot elkaar en tot onze medewerk(st)ers.

Gebruik maken van Kopen-Op-Afstand en webshop
Wij raden onze klanten ten zeerste aan om hun producten te kopen via Kopen-Op-Afstand (KOA), voor zover deze inkoopmogelijkheid voor hen beschikbaar is. Uiteraard heeft u ook de mogelijkheid om gebruik te maken van onze webshop.

Actuele informatie
Wij houden u op onze website op de hoogte bij nieuwe ontwikkelingen en maatregelen rond het coronavirus en danken u bij voorbaat voor uw begrip voor deze en eventueel volgende maatregelen.