Positief 3e kwartaal bij Veiling Rhein-Maas

15 oktober 2020

Veiling Rhein-Maas kon de goede resultaten van het tweede kwartaal in het derde kwartaal van 2020 voortzetten en realiseerde een aanzienlijke stijging van de productomzet ten opzichte van het voorgaande jaar. Over het geheel genomen heeft Veiling Rhein-Maas na de eerste negen maanden van 2020 een productomzet behaald die ongeveer 13% hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar.

Ontwikkelingen in het derde kwartaal
In juli was de vraag naar snijbloemen en potplanten zeer goed in vergelijking met het jaar ervoor. Vooral de goede weersomstandigheden en de `stay-at-home´ eindgebruikers droegen hieraan bij. In augustus zorgden deels zeer hoge temperaturen en regionale zware regen- en onweersbuien voor lagere aantallen bij de aanvoer en lagere prijzen in vergelijking met het voorgaande jaar. In september ontwikkelde de verkoop bij Veiling Rhein-Maas zich weer positief. In het snijbloemensegment kon het volume van het voorgaande jaar helaas niet worden geëvenaard vanwege de verminderde beschikbaarheid van met name geïmporteerde snijbloemen. Bij de potplanten waren vooral tuinplanten zeer gevraagd. In het derde kwartaal van 2020 waren vooral open veldproducten (`Freiland´) en zomersnijbloemen, zoals dahlia's, populair bij de klanten van de marktplaats. Sinds eind augustus is er een grote vraag naar herfstproducten.

Digitale verkoopkanalen blijven groeien
Het Kopen-Op-Afstand (KOA), de klokvoorverkoop en de webshop blijven zich positief ontwikkelen en worden steeds vaker door klanten en aanvoerders van Veiling Rhein-Maas gebruikt. Eind september 2020 bedroeg het cumulatieve aandeel van KOA aan de totale omzet van de veiling meer dan 36%. Daarnaast heeft klokvoorverkoop in de eerste negen maanden van 2020 een recordomzet behaald. Ook op de webshop van Veiling Rhein-Maas wordt positief gereageerd en deze wordt voortdurend geoptimaliseerd - diverse technische eisen zijn dit jaar al geïmplementeerd. Naast de digitale verkoopkanalen is ook bij klokservice een duidelijke stijging van de productomzet te zien.

Fairtrade rozen
Medio september is Veiling Rhein-Maas gestart met het veilen van Fairtrade gecertificeerde rozen. De verschillende soorten zijn een welkome aanvulling op het snijbloemenassortiment en vervullen de wensen van de klanten van de marktplaats naar duurzamer geproduceerde en gecertificeerde producten.

Technische ombouw van klokfront voltooid
De ombouwwerkzaamheden die eind juni 2020 zijn gestart, zijn op woensdag 26 augustus 2020 afgerond, zodat de technische ombouw van het klokfront naar de modernste LED-technologie met succes is afgerond. Om het moderne klokfront optimaal te kunnen gebruiken, worden in overleg met de commissie van de handel in deze laatste fase van de modernisering van het klokfront nog aanpassingen aan de lay-out en het ontwerp doorgevoerd.

`Mondkapjesplicht´ in alle openbare binnenruimtes
Voor Veiling Rhein-Maas is de veiligheid en gezondheid van alle klanten, aanvoerders en medewerkers belangrijk. Daarom werden in het derde kwartaal van 2020 op de marktplaats in Straelen-Herongen verdere hygiëne- en beschermingsmaatregelen genomen, zoals de algemene `mondkapjesplicht´ vanaf 1 oktober 2020 in alle openbare binnenruimtes van de veiling. Veiling Rhein-Maas wil alle partners nogmaals bedanken voor de ondersteuning bij deze verschillende maatregelen!