Veiling Rhein-Maas neemt op korte termijn verdergaande maatregelen om de zakelijke en commerciële activiteiten ook bij een uitgaansverbod in stand te houden

20 maart 2020

De kans dat er de komende dagen nog meer uitgaansverboden komen met betrekking tot de Wet op de infectiebescherming – plaatselijk beperkt, zoals het nu bijvoorbeeld het geval is in Leverkusen, of op het niveau van de Duitse deelstaten of zelfs op nationaal niveau voor Duitsland - is zeer groot.

Alle medewerk(st)ers van Veiling Rhein-Maas, waarvoor het absoluut noodzakelijk is op het veilingterrein aanwezig te zijn om de bedrijfscontinuïteit te behouden en die ondanks een mogelijk toekomstig uitgaansverbod toch moeten reizen, krijgen vandaag het formulier `Bescheinigung zur Unabkömmlichkeit der Arbeitnehmerin/des Arbeitnehmers´. Veiling Rhein-Maas blijft in nauw contact met zowel de moederorganisaties Royal FloraHolland en Landgard als met aanvoerders, klanten en medewerk(st)ers, om de gezondheid van alle partners te beschermen en de bedrijfsvoering in stand te houden.

Uitgaansverbod - wat betekent dat?
Als er op basis van de Wet op de infectiebescherming nog meer uitgaansverboden van kracht worden, betekent dit vooral dat alle getroffen personen hun eigen huis niet meer zonder reden mogen verlaten. De naleving hierop wordt gecontroleerd door de politie en de gezagdragers. Deze twaalf uitzonderingen worden gedefinieerd als geldige redenen:

1. Reizen naar en van het werk met een speciaal formulier van de werkgever
  2. Aankopen voor de dagelijkse levensbehoeften in het betreffende stedelijk gebied
  3. Bezoeken aan dokterspraktijken, winkels voor zorghulpmiddelen, opticiens, audiciens en gezondheidspraktijken (bijv. fysiotherapeuten)
  4. Bezoeken aan apotheken in het desbetreffende stedelijk gebied
  5. Bezoeken aan filialen van de Deutsche Post
  6. Tanken bij tankstations
  7. Geld opnemen bij banken
  8. Hulp aan zieken of ouderen
  9. Brandweerlieden en reddingswerkers op weg naar de basis of de plaats van de calamiteiten
  10. Noodzakelijk goederenvervoer
  11. Indiening van stemdocumenten per post
  12. Essentiële zorg voor huisdieren

Bereid ook uw bedrijf voor
We verzoeken ook alle aanvoerders om zichzelf en hun medewerk(st)ers voor te bereiden op een eventueel uitgaansverbod.

Actuele informatie
Wij houden u op onze website op de hoogte bij nieuwe ontwikkelingen en maatregelen rond het coronavirus.