Weer beïnvloedt kerstseizoen 2022 bij Veiling Rhein-Maas

3 januari 2023

De koele temperaturen van begin tot midden december en ook de actuele inflatie hadden een impact op het kerstseizoen van 2022 bij Veiling Rhein-Maas, zodat de vraag tijdens deze periode iets lager was dan vorig jaar. De hoogste omzet tijdens de kerstperiode werd behaald in kalenderweek 47, de zogenaamde ‘groene week’ voor de eerste advent. Daarnaast is er een groeiende klantenparticipatie, vooral in de webshop. Verder wordt het regionale aanbod in de webshop verder uitgebreid.

Bijzonder populair onder de snijbloemen waren gerbera's, Euphorbia fulgens en exclusieve producten. Amaryllis en rozen waren helaas minder in trek dan vorig jaar. Bij potplanten waren euphorbia's, orchideeën alsook gedecoreerde plantenschalen voor kerst en kerstarrangementen in trek bij de klanten.
De verkoop van kerststerren verliep naar tevredenheid, vooral Mini's en Midi's werden goed gevraagd tegen stabiele prijzen.

Voor het voorjaar wordt op de marktplaats in Straelen-Herongen een normale aanvoer van bolgewassen en -bloemen verwacht. Volgens de huidige kennisstand zou ook de aanvoer van producten uit importlanden normaal moeten verlopen. Over het algemeen is Veiling Rhein-Maas optimistisch over het voorjaar van 2023.