Succesvol eerste kwartaal 2021 bij Veiling Rhein-Maas

16 april 2021

Veiling Rhein-Maas kan over het algemeen terugblikken op een positief eerste kwartaal van 2021 met een productomzet van 109 miljoen euro, een aanzienlijke stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De klantenparticipatie was hoger dan vorig jaar, zowel in de afmijnzaal ter plaatse in Herongen als bij het Kopen-Op-Afstand (KOA). Hieruit blijkt dat het fysiek inkopen in Straelen-Herongen - sinds eind 2020 op het gemoderniseerde LED-klokfront – erg populair blijft. Het cumulatieve aandeel van KOA aan de totale omzet van de veiling bedroeg eind maart 2021 meer dan 37%. Over het algemeen werd ook meer gebruik gemaakt van de digitale verkoopkanalen van de marktplaats - KOA, klokvoorverkoop en webshop. Veiling Rhein-Maas wil nogmaals alle aanvoerders, klanten en medewerkers uitdrukkelijk bedanken voor de uitstekende samenwerking en de loyaliteit aan onze marktplaats in deze uitdagende tijden!

Valentijnsdag, Vrouwendag en Pasen positief
In de eerste zeven weken van het eerste kwartaal van 2021 was de afzet van met name potplanten, zoals bolgewassen en primula's, minder, omdat veel klanten van de marktplaats tijdens de coronapandemie hun bedrijven niet mochten openen en er bij hen veel onzekerheid heerste. Bovendien was de beschikbaarheid van snijbloemen geringer, wat ook te wijten was aan de beperkte transportcapaciteiten bij importproducten. Pas met de opening van de verkooplocaties in de verschillende deelstaten rond Valentijnsdag en de daaruit resulterende grotere vraag en goede prijzen, werd de basis gelegd voor het over het algemeen positieve eerste kwartaal van 2021 bij Veiling Rhein-Maas.
Bovendien werd voor Internationale Vrouwendag op 8 maart 2021 via alle verkoopkanalen zeer goed ingekocht; zo waren met name chrysanten via  klokservice erg in trek.
Veiling Rhein-Maas startte het tweede kwartaal van 2021 vervolgens met een tevredenstellende verkoop rond Pasen en realiseerde qua omzet een betere Paasweek dan vorig jaar. Een evenwichtig aanbod van snijbloemen en potplanten, gecombineerd met een grote klantenparticipatie als gevolg van de grote vraag, leidde tot een algemeen hoog prijsniveau op de veiling.

Optimalisatie van de nieuwsbrief
Voor Veiling Rhein-Maas is communicatie met alle partners van de marktplaats uiterst belangrijk. Om klanten en aanvoerders van de marktplaats nog gerichter en actueler te informeren, is de nieuwsbrief van de veiling geoptimaliseerd. Naast een nieuwe lay-out en een wekelijkse verzending naar alle partners, zijn de berichten nu ook voor een beter overzicht ingedeeld in bepaalde themagebieden.