Veiling Rhein-Maas kijkt met een tevreden gevoel terug op 2022

13 januari 2023

Gezien de moeilijke macro-economische omstandigheden kan Veiling Rhein-Maas toch met een overwegend tevreden gevoel terugkijken op het boekjaar 2022, waarin een productomzet van 411 miljoen euro werd behaald. De recordomzet uit 2021, die mede te danken was aan de bijzondere economische situatie op de markt voor bloemen en planten als gevolg van de coronapandemie, werd niet gehaald. Over het geheel genomen was de hoeveelheid aangevoerde producten in 2022 stabiel. De fysieke klok was ook in het afgelopen jaar het belangrijkste verkoopkanaal van Veiling Rhein-Maas, maar tegelijkertijd namen de digitale inkoopkanalen bij klanten van de marktplaats opnieuw in populariteit toe.

Het weer is van invloed op de afzet
De verkoop van snijbloemen was het hele jaar door stabiel en ook de verkoop van klanten was goed. De gecumuleerde omzet was hoger dan verwacht, terwijl de volumes iets onder die van vorig jaar lagen. Dit kan met name worden toegeschreven aan de energiesituatie, de hete, droge zomer en de koudegolf van begin december. Zo hadden de warme temperaturen in de zomer bijvoorbeeld gevolgen voor de afzet van pioenrozen en de koudegolf in december voor de verkoop van amaryllissen. Ook Klokservice heeft al met al een goed jaar achter de rug op het gebied van snijbloemen, met volumes die boven de prognose lagen.
Het weer was eveneens van grote invloed op de afzet van potplanten. Tijdens de hitte in juni en juli werden sommige producten, zoals petunia’s, lavendel en containerplanten, door kwaliteitsverlies aanzienlijk minder aangevoerd. In de tweede helft van het jaar verbeterde de situatie en noteerde Veiling Rhein-Maas een grote vraag naar Calluna’s en een bevredigende verkoop van kerststerren.

Kopen-Op-Afstand blijft populair
Het aandeel van Kopen-Op-Afstand in de klokomzet van de veiling bedroeg in 2022 ongeveer 41 procent, wat opnieuw een stijging is in vergelijking met vorig jaar. Hieruit blijkt dat klanten vorig jaar opnieuw meer gebruik maakten van deze digitale inkoopmogelijkheid. Niettemin blijft het aandeel in de omzet van de fysieke veilingklok hoger. Bovendien maakten klanten en aanvoerders steeds vaker gebruik van de webshop. Ook de klokvoorverkoop blijft een populair inkoopkanaal voor klanten van de marktplaats.

Nieuwe klanten en diverse projecten
Veiling Rhein-Maas wordt graag gezien als een sterke en betrouwbare marktplaats. Vorig jaar mocht de veiling meer nieuwe klanten dan ooit tevoren verwelkomen. De afmijnzaal blijft het hart van de veiling, maar veel klanten gebruiken tegenwoordig ook de digitale kanalen als aanvullende mogelijkheid om hun inkopen te doen. Als extra service voor klanten werd in juni 2022 met succes het klantenportaal gelanceerd. Op dit portaal zijn al verschillende functies beschikbaar, zoals toegang tot het transactieoverzicht, de klokvoorverkoop en de webshop. In 2023 zullen nog meer functies volgen, waaronder herkeur op kwaliteit en kwantiteit en de mogelijkheid om (logistieke) diensten in gebruik te nemen en te volgen. “Vorig jaar vond ook de kick-off van het project ‘Standort 2025’ plaats met alle betrokken bedrijven op de bedrijfslocatie in Straelen-Herongen”, aldus Günther Esser en Cees Hoekstra, directie van Veiling Rhein-Maas. “Doel van dit project is om samen de hele marktplaats aantrekkelijk te maken voor de toekomst. De eerste maatregelen hieromtrent worden in 2023 genomen.“

Beurzen en persoonlijke contacten
Zowel de klanten en aanvoerders van de marktplaats als de medewerkers van Veiling Rhein-Maas waren blij dat het in 2022 weer mogelijk was om bedrijven persoonlijk te bezoeken en aan beurzen deel te nemen. Behalve aan partners in eigen land werd er bijvoorbeeld weer een bezoek gebracht aan aanvoerders in Afrika en Italië. Daarnaast vonden de eerste beursdeelnames sinds het begin van de coronapandemie plaats, waarbij de veiling op HortiContact in Gorinchem (NL) en op Trade Fair Aalsmeer (NL) door medewerkers van de marktplaats werd gepresenteerd. Begin 2023 zal Veiling Rhein Maas opnieuw haar opwachting maken op de IPM in Essen (DE).

Verwachtingen en ontwikkelingen voor 2023
Verschillende factoren, zoals de inflatie, de oorlog in Oekraïne, de hoge energiekosten en/of de algemene personeelssituatie, beïnvloeden op dit moment de hele bloemen- en plantenmarkt. Dit zorgt ervoor dat de ontwikkelingen voor 2023 nauwelijks te voorspellen zijn. We stellen vast dat onze klanten momenteel terughoudend zijn bij directe handel. Aan de andere kant zijn de klanten ook voorzichtig omdat de huidige macro-economische situatie het onmogelijk maakt te voorspellen in welke mate de consument bloemen en planten zal kopen. Daarnaast speelt in de hele sector de gespannen personeelssituatie een belangrijke rol, van teler tot vervoerder tot klant. „De medewerkers van Veiling Rhein-Maas blijven in nauw contact staan met klanten en aanvoerders. We zijn ervan overtuigd dat we de huidige uitdagingen samen met onze partners en medewerkers met succes zullen blijven aangaan”, verklaren Günther Esser en Cees Hoekstra, directie van Veiling Rhein-Maas.